Tireless Refrain 끈질긴 후렴



A refrain is a repeated phrase inserted throughout a song or poem, which is less to do with conveying a central theme directly, but more to do with creating an image through repetition. The recurring verse is, however, meant not only to give a formal pleasure or to complement the content, but also to reveal the most political intention in the most artistic way, as in a Greek tragedy, whose chorus speaks for the audience or produces a satire on characters. The title Tireless Refrain is derived from the fact that the artist's practice could be reminiscent of the role that the refrain plays in terms of generating politicalness simply through repetition. This exhibition aims to put together those works that seek to make a social critique by repeating and reiterating a specific act.

There are some artists who pose political questions by drawing on repetitive actions in a highly charged field, but not advocating a certain political position or rallying cry. The artist gets into a community of emigrant workers, not to fight for solving a political problem right away, but to participate in their daily activities and organize a festival for them and to intervene in trivial and miscellaneous matters of their everyday life (Mixrice); ordinary objects are put forth which seemingly appear mundane but turn out to be entangled in social tragedies (Sanghee Song); the artist adopts a peaceful performance carried out in Green Line, a borderline area between Israel and Palestine (Francis Alÿs), or a non-intermittent filmic record of a labor camp in Afghanistan by a 100-meter camera track set up over the course of eleven days (Melik Ohanian); the artist's strategies also include paying people for doing what the artist asks to do, in which native people learn Spanish, the language they do not understand, or foreign immigrants dye hair blonde, or participants incline and shore up a gallery wall (Santiago Sierra).

Dealing with political matters, other artists choose to disclose hierarchical orders without reservation or refer to notions of power metaphorically, in a situation that does not look political at all. The aforementioned artists relate to politics, while the following artists to the political. The parody of an educational television program demonstrates the artificiality of instruction and contemporary art (Beom Kim); the entrance walls collected from different exhibitions become the artist's work itself (Soosung Lee); physical arrangements in the gallery space contribute to exposing social absurdities (Wan Lee); the video about conditions for perfect table manners, which is edited and fast-forwarded, lays bare the hyperbole of conventions (Ana Hušman); the oppressive effect of immigration interviews is acted out in the form of church mass (Nadia Kaabi-Linke). All these works are concerned with the preconceptions that are at work unconsciously in art institutions but hard to do away with, which are made to resurface, sometimes to become a travesty, in the works of these artists.

Whether it be the penetration into politics itself, or the micropolitics of making visible the invisible power, the above artists have it in common that their being political arises from the fidelity to sensory perception. It is expected that this exhibition will show how the kind of art that is not subordinate to politics could bring in a critical perspective on realities.

Participants: Beom Kim, Mixrice, Sanghee Song, Santiago Sierra, Francis Alÿs, Melik Ohanian, Soosung Lee, Wan Lee, Nadia Kaabi-Linke, Ana Hušman

Curated by Sohyun Ahn



7 February–16 June 2013
Nam June Paik Art Center 
Yongin-si Gyeonggi-do,
446-905 Korea

 Kim Beom
노란 비명
 2012 
단채널 비디오, 컬러, 사운드, 31분 6초 
유화, 86x 66cm
이 작품은 김범이 반복적으로 다루어온 교육과 매체가 전달하는 정보의 자의성이라는 문제의 연장선상에 있다.
그런데 그 자의성은 현대 미술의 자의성과도 무관하지 않다.
사실 표현주의부터 칸딘스키의 색채 심리학 실험에 이르기까지, 예술가들은 오래 전부터 색채로 정서를 표현하려는 노력을 기울였다. 그러나 현대미술은 그런 노력들을 말과 개념으로 설명하는 것으로 대체한다.
사실 벽에 걸린 이 퍼포먼스의 결과물에서 보듯, 캔버스 안에서 실제로 진행자가 주장하는 감정들을 읽어낼 근거는 없다.
이 작품의 터무니없는 진지함은 한편으로는 현대 미술에서 남발되는 말들을 희화화 하면서도, 다른 한편으로는 이해 받기 힘든 작업을 이해시키기 위해 매달려야 하는 예술가들의 본성에 대한 자조적인 작가의 시선을 엿보게 한다.
끈질긴 후렴 도록
백남준아트센터의 2013년 기획전 <끈질긴 후렴>의 도록으로, 이 전시는 예술가의 정치성이란 어떤 것인가, 가장 예술가다운 방식으로 정치성을 표현하는 방법은 어떤 것인가라는 질문에서 출발하였다. 예술가들은 다소 무모해 보이거나 가시적인 성과가 없어 보이는 행동들을 반복하거나 지속하는 경우에도 사회적 의미를 생산하는 경우가 있는데, 그 의미는 마치 특별한 사건에 대해 설명하거나 이야기하지 않아도 주제를 전달하는 데 기여하는 후렴처럼 만들어진다. 이 전시에는 직접적인 정치적 메시지보다는 후렴처럼 반복을 통해 현실에 대해 날카로운 관점을 제시하는 작가들을 한자리에 모았다. 믹스라이스, 김범, 멜릭 오아니앙, 산티아고 시에라, 이수성, 아나 휴스만, 프란시스 알리스, 이완, 송상희, 나디아 카비-린케는 다양한 반복을 통해 사회 현실을 일깨운다. 전시 작품에 대한 사진과 상세한 설명, 그리고 관련 주제로 진행된 토크의 녹취록이 담겨 있다.
(ISBN 978-89-97128-11-2 93600, 128매, 12,000원)
Feb. 2014
http://njp.ggcf.kr/archives/19284

No comments: