DAS NEUE FLEISCH / THE NEW FLESH

Eine Ausstellung des Melton Prior Instituts für Reportagezeichnung, Düsseldorf
an exhibition by the Melton Prior Institute for reportage drawing
curated by Clemens Krümmel 

after the butcher, Berlin
13th Sep.-18th Oct. 2013

Artists: Monika Baer, Michael Dougan, Robert Estermann, Gregory Maass & Nayoungim, Felix Reidenbach, Alexander Roob, 
Dierk Schmidt, Xiaopeng Zhou

Das neue Fleisch / The New Flesh

Das Pictorial für den Monat September 2013  kommt von dem Zeichner Xiaopeng Zhou, der an der in Kürze öffnenden Ausstellung "Das neue Fleisch" mit einer umfangreichen Bildreportage teilnehmen wird. Zhou, 1985 in Guangzhou geboren, studierte bis 2008 an der Kunstakademie seiner Herkunftsstadt, lebt zurzeit in Deutschland und beendet in Kürze sein Masterstudium an der Berliner Kunsthochschule Weissensee. Die Bildstrecke ist ein Auszug aus der 76-teiligen Serie von Reportagezeichnungen, die Zhou im Laufe von vier Wochen – ab dem Bayram, dem Fastenbrechen nach dem Ramadan –  in türkischen und kurdischen Schlachtereien angefertigt hat.
Our September 2013 pictorial is provided by draughtsman Xiaopeng Zhou, who will contribute an extensive drawn reportage to the soon-to-be-opened Melton Prior exhibition "The New Flesh". Zhou, born in 1985 in Guangzhou, has studied art the the Academy of his hometown until 2008, but is now living in Germany and about to complete his Master exam at Academy of Art Berlin-Weissensee. The pictorial is an excerpt from his 76-part series of reportage drawings created within four weeks – starting from this year's Bayram festivities, the fast breaking at the end of Ramadan – in Turkish and Kurdish butcher shops in Berlin-Kreuzberg.
Die von Clemens Krümmel zusammengestellte Ausstellung, die ab dem 13.9.2013 im Berliner Ausstellungsraum after the butcher zu sehen sein wird, war schon lange geplant - nicht zuletzt aufgrund der inhaltlichen Affinität mit einem der Betreiber, Thomas Kilpper, der in seinem Werk unter anderem auch eine zeitgenössische Form des gigantischen Holzschnitts betreibt. In die Holzböden historisch bedeutsamer Bauten – zuletzt etwa in der Kantine der ehemaligen Berliner Staatssicherheits-Zentrale – schneidet er spekulative Gruppenporträts politischer Individuen. Die Böden dienen in der Folge als riesige Druckstöcke, von denen mit großen Walzen Drucke abgenommen werden.

"Das neue Fleisch" kombiniert Materialien des Melton Prior Instituts, bei denen es sich zumeist um pressezeichnerische Darstellungen von Schlachthöfen handelt – neben Kriegen und Katastrophen waren diese Einrichtungen bei Bildreportern ganz besonders beliebt, ließen sie sich doch als aufklärerische Darstellungen der karnivoren Gesellschaften der Moderne sehen, die das massenhafte Schlachten von Tieren bisweilen als "Krieg im Frieden" apostrophierten. Unnötig zu sagen, dass industrielle Schlachtereien immer wieder das metaphorische Reservoir bei der Beschreibung der Massenvernichtungskriege im 20. Jahrhundert lieferten. Doch über die historische Referenz hinaus soll Fleisch in dieser Ausstellung als Metapher für die Krise des materiellen Geschichtsbildes und des Besitzes am eigenen Körper und am eigenen Leben behandelt werden.
The exhibition opening at the exhibition space after the butcher on September 13 is compiled by Clemens Krümmel - it was planned long beforehand - based not only on an affinity to the work of one of the space's organizers, Thomas Kilpper, an artist practicing a contemporary form of giant-scale woodcut. Into the wood floors of historically significant buildings – for example at the canteen of East Berlin's former Stasi Central – he has carved speculative group portraits of political individuals. The floors are then used as outsized printing blocks producing large prints on canvas.
"The New Flesh" combines materials from the collections of the Melton Prior Institute, most of which are drawing journalists' renderings of slaughterhouses – next to wars and catastrophes, these industrial compounds were especially popular as pictorial reporters' subject matter, as they could easily be perceived as enlightened depictions of modernity's carnivore societies who tended to understand mass slaughtering on an industrial scale as "war in peaceful times". Needless to mention that industrial slaughterhouses have time and again served as metaphorical reservoirs for the description of wars of mass destruction in the 20th century. Beyond this obvious historical reference, "flesh" in this exhibition will be treated as a metaphor for the crisis of material-based history images and the loss of control over one's own body and life.

Image copyright: Robert Estermann,2013
Das neue Fleisch / The New Flesh with Monika Baer, Sue Coe, Michael Dougan, Robert Estermann, Gregory Maass & Nayoungim, Felix Reidenbach, Alexander Roob, Dierk Schmidt, Xiaopeng Zhou and archival materials from the Melton Prior Institute, Düsseldorf
on display at after the butcher, an exhibition space for contemporary art and social questions, Spittastraße 25, 10317 Berlin-Lichtenberg, Opening September 13, 2013, 7 p.m. – Exhibition will be up from September 13 thru October 18, 2013. Opening hours on request via telephone (+49 179 947 3040 oder +49 179 6636979). During Berlin Art Week the space will be open between 2 and 7 p.m. To get there use S-Bahn S5, S7, S75 to Nöldnerplatz, S3 to Rummelsburg: Tram 21 to Markstrasse, Bus 169 to S-Bhf. Nöldnerplatz, 194 to Rummelsburg.
http://www.meltonpriorinstitut.org
Sep. 2013
Berlin

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