Robert Estermann
Mit Textbeiträgen (D/F/E) von/with texts (English/German) by Elisabeth Lebovici, Daniel Kurjakovic, Adrian Lucas, Susanne Neubauer
Vorwort von/preface by Peter Fischer
Hrsg. von/ed. by Susanne Neubauer, Kunstmuseum Luzern
128 Seiten/pages, 92 Abb./ill.
32 x 24 cm, Fadenheftung, Broschur mit Schutzumschlag/softbound with cover
Gestaltung Simon Fuhrimann, Georg Rutishauser, Zürich
edition fink, Zürich 2007
ISBN 978-3-03746-105-1
Mit «Pleasure, Habeas Corpus, Motoricity. The Great Western Possible» legt der Luzerner Künstler Robert Estermann aus Anlass der Verleihung des «Manor-Kunstpreises 2007 Luzern» im Kunstmuseum Luzern erstmals einen Überblick über sein Werk vor.
Estermanns Werk umfasst Zeichnungen, Fotografien, Installationen und Performances. Seine Arbeiten bewegen sich in einem meist konzeptuellen Umfeld zwischen künstlerischer Freiheit und dokumentarischer Abhängigkeit. Er beschäftigt sich mit gesellschaftlichen Phänomenen und den Fragen nach der Zugehörigkeit, der Anders- und Eigenartigkeit. Aus einem performativen Ansatz heraus arbeitet Estermann auch installativ und überführt seine Themen in räumliche Strukturen, die den Betrachter direkt und körperlich herausfordern.
Die vorliegende Publikation gibt anlässlich der ersten musealen Einzelpräsentation von Estermanns Werken einen umfassenden Überblick über ein äusserst vielschichtiges Werk, das es in seiner Komplexität noch zu entdecken gilt. Mit grosser Leichtigkeit zeigt «Pleasure» die Zusammengänge zwischen den zeichnerischen, fotografischen und konzeptuell installativen Arbeiten. Texte von Adrian Lucas, Daniel Kurjakovic und Elisabeth Lebovici runden den monografischen Band ab.
Excerpt from Improper Thinking by Daniel Kurjakovic
My concluding remarks are devoted to the drawing Moving through Space ( The Great Divide ). It consists of two straight lines and a loosely suggested elongated body. The straight lines are arranged like wings in schematised depictions of birds. The title reinforces this association with a bird, a kind of butterfly or a similarly flying “thing gliding through space” which, as the subtitle indicates, is undertaking the “great divide”. So here we have a link between a concrete figure, a specific phenomenon, the “singular”, with more abstract, not necessarily sensory entities such as space and division. Could it be that this specific combination of abstract and concrete, the way in which a specific figure can open up a nonsensory referential context, might be about an allegorical figure? If so, then this abstract creature, this schematised bird flying through an imagined space, passing through it like a quiet, ubiquitous presence, is a mental principle. It’s a mental image, we might say, which provides a metaphor for the thinking of such a principle (i.e. it translates it into an image or diagram of an image). Or Robert Estermann’s words: “The phantasmagoria of this drawing lies in the fact that the principle defines the space itself, and to define is also to create (with each beat of its wings the bird creates the space it is flying through)”. A critical allegory of the binary principle, then? It threatens that other kind of space in which fantasies stir, and for which Robert Estermann finds concrete examples. The subject here is the creation of space, a sense of spaciousness, not unlike those zones in dystopias that lie beyond the repressive social structure. They are spaces beyond social control, which come into being thanks to an indomitable, pure, absolute movement.
Excerpt from Robert Estermann, Blue Rider by Elisabeth Lebovici
A penguin looks at a window or a picture. “What is spontaneous about a man is his culture”, Roland Barthes wrote on the subject of drawing. The drawings of Robert Estermann, whether they are strokes, lines or writing, are not so much gestures as journeys.
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