장명근_김준_정서영_츠요시 안자이展
2017_0713 ▶ 2017_1008
포항시립미술관 Pohang Museum of Steel Art, Pohang
4명의 작가가 내놓은 사물은 자연으로서 존재하지 않으며 본디 그대로의 용법으로도 쓰이지 않는다. 사실 오늘날의 예술현장에서 특별하지 않은 일상적 사물의 예술적 활용은 통상적이며, 익숙한 사물과의 낮선 만남은 공식적이다. 또한 일상적 삶의 예술적 활용은 예사롭고, 보통의 삶을 변주하는 메커니즘은 관용적이다. 『이상한 사물들』의 사물 역시 이러한 예술적 활용규칙의 범주에 속한다. 하지만 여기서 주목하는 것은 사물을 활용하는 실천적 행위나 그 과정이 아니라 예술적 관용법이 낳은 형식적 태도만으로는 분석할 수 없는 현상이다. 이 현상은 관련성 없는 사물이 등장하여 만들어내는 작위적 상황으로 무한한 해석의 과정을 요구하는, 열려 있는 결과이다. 이것은 또한 손에 잡히거나 눈에 보이는 대상을 초월하여 의미적으로 조합하고 이해하도록 만드는 구체적인 체계이다. 지금의 존재로서 현실감이라는 조건을 형성하는 사물은 결국 다양한 감각으로 감지되고 인식되어 사유의 토대를 마련한다.
Pohang Museum of Steel Art is going to hold The Strange Objects, an exhibition where ordinary or familiar objects turn into interesting things. For the exhibition, the museum has invited KIM Joon, CHANG Myunggeun, CHUNG Seoyoung and Tsuyoshi ANZAI , each of who has created personal and unique creation area using diverse media including photographs, installations, drawings and videos. They materialize a visible world with audio materials or realize an immaterial world with visual materials to establish a experientially explorable world. They formalize space by concisely introducing ordinary objects in the world. The objects in place lose their original meanings and values to exist as different objects accessible with other senses. Objects are usually 'all the specific and individual things' out of our consciousness. We give each object an appropriate name according to the form of our notion and assort and recognize it. However, we have experienced the differences between the visual meaning and the read and interpreted meaning of objects numerous times. This exhibition actively accepts the differences and objectifies objects as subjects arousing signification. Resultantly, the exhibition exists as a phenomenal being that can easily approach the essence of objects and welcomes audiences.
Objects presented by CHANG Myunggeun, KIM Joon, CHUNG Seoyoung and Tsuyoshi ANZAI do not exist as a part of nature and are not used in conventional ways. Actually, artistic application of normal and ordinary objects in the field of art is regular and strange encounter with familiar objects is formal. Besides this, artistic usage of everyday items is common and variation of normal life conventional. The Strange Objects also stands within the category of this common artistic usage. Yet what the exhibition focuses on is not the practical activity of utilizing objects, but the phenomena that cannot be analyzed simply with the formal attitude of artistic convention. These phenomena are an open result, which requires the process of infinite interpretation with contrived situations made by introduction of unrelated objects. This is also a specific system that composes meanings beyond feasible or visible targets and make us believe in them. An object creating the condition of sense of reality as a present being is eventually detected and recognized with various senses to build the foundation of thinking.
■ LEE Bokyoung
정서영_눈덩이_수지, 아크릴채색_직경 100cm_2011
정서영_A와B_시멘트, 장식용 돌 조각상_50×60×30cm×2_2011
정서영은 조각적 세계를 사유하는 조각으로서의 사물을 다루고자 몰두한다. 조각으로서의 사물은 존재를 재현하지 않고 서술성도 지운다. 반면에 사물이 가지고 있는 성질 그 자체 본연의 모습을 생경하게 현시한다. 오히려 경험적 가시성에 가까운 사물은 상황의 난해한 산물처럼 친숙하지만 낯설고, 낯설지만 친숙하다. 또 부드럽지만 무겁고 또렷하지만 모호하다. 드로잉은 조각을 닮았고 조각은 언어를 붙잡으며 이 모든 게 위치한 공간은 미스터리하고 그곳의 공기는 숨죽인다. 작품은 사실이고, 작품을 대하는 모든 감각은 현존한다. 환원할 수 없는 지금 여기의 시간에서 사물은 실증적 존재로서 잠정적 의미를 확보하여 신화가 될 수 있는 가능성을 열어둔다.
전시에 선보이는 「괴물의 지도, 15분」(2008)은 작가가 자신의 작업실을 15분간 고개를 숙이고 보았던 것들을 임의적으로 기록한 드로잉이다. 「눈덩이」(2011)는 '그냥 그것'으로서 물질적인 감각을 드러내고 「밤과 낮」(2013)이나 「모르는 귀」(2016)는 경험적 시간으로서의 조각성 문제를 보다 근본적으로 사유하게 한다.
CHUNG Seoyoung is immersed in handling objects as sculptures thinking of the world of sculpture. As for objects as sculptures, she removes descriptive properties without reproducing their existence. She rather displays the nature of properties that objects possess in unfamiliar ways. Objects that are close to experiential visibility are familiar yet strange and vice versa at the same time like abstrude products of situations. Likewise, they are tender yet heavy and clear yet vague. Drawings resemble sculptures and sculptures seize languages. The space where all these exist is mysterious and its atmosphere remains still. Her works are real and all the senses enjoying the works are in existence. At the unreturnable moment of the present time, objects secure temporary meanings as empirical beings to keep the possibilities to become a myth open. Monster Map (2008), a part of the exhibition, is a drawing of what the artist looked down at her workplace for 15 minutes and saw. Snowball (2011) show material sense of 'things just as they are' and Night and Day (2013) and I don't know about the ear (2016) make us fundamentally think about the matter of sculpture identity as experiential time.
Exhibition catalog
저자: 포항시립미술관 [편] ; 장명근, 김준, 정서영, 츠요시 안자이 [작가].
발행: 포항시립미술관, 2017.
형태: 113 p. ;25 cm
표준번호: ISBN: 9788998084387
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